Queen dąży do uzyskania rekordowego wynagrodzenia w wysokości 1,2 miliarda dolarów.
Queen zbliża się do finalizacji sprzedaży swojego katalogu, a nawet może już być w okresie wyłączności z nieujawnionym nabywcą – jak informują źródła.
Do aktywów muzycznych należą nagrane utwory, prawa autorskie oraz dodatkowe źródła dochodów, Queen oczekuje 1,2 miliarda dolarów.
Dodatkowe źródła dochodów obejmują przychody z przebojowego filmu z 2018 roku „Bohemian Rhapsody”, artykułów promocyjnych i innych możliwości licencyjnych. Umowa ma może również obejmować tantiemy z katalogu nagrań głównych w Ameryce Północnej, które Queen sprzedał Hollywood Records, należącemu do Disneya. Wytwórnia ma prawa do albumów zespołu w Stanach Zjednoczonych przez łącznie 35 lat, biorąc pod uwagę, że amerykańskie prawo autorskie pozwala twórcom na zerwanie umowy i odzyskanie praw autorskich po tym okresie.
Od maja 2023 roku, kiedy zespół rozpoczął poszukiwania, pojawiło się wiele doniesień medialnych o Queen dążącym do rekordowej sprzedaży katalogu za miliard dolarów. Choć wiele z tych relacji sugerowało, że Queen prowadzi rozmowy z Universal Music Group, a także zwrócono się do Disneya, właściciela Hollywood Records, źródła informują, że aktywa muzyczne zespołu zostały zaoferowane tylko kilku wybranym nabywcom, ponieważ członkowie zespołu chcieli mieć pewność co do powierzenia opieki nad swoim katalogiem. Ponadto, ze względu na wysoką cenę, jaką zespół żąda, źródła sugerują, że niektórzy potencjalni strategiczni nabywcy mogli nawiązać współpracę z instytucjami finansowymi, aby złożyć ofertę.
Informacje wskazują, że każdy członek zespołu – Brian May, Roger Taylor, John Deacon i spadkobiercy zmarłego Freddiego Mercury’ego – ma swojego prawnika zaangażowanego w zbiorową sprzedaż umowy. Billboard skontaktował się z prawnikami, którzy są lub byli oficerami firmy zespołu, Queen Productions Ltd., a także Hollywood Records i UMG, z których żaden nie odpowiedział na prośbę o komentarz.
Od 1991 roku katalog Queen wygenerował niemal 38 milionów jednostek konsumpcji albumowej w Stanach Zjednoczonych i prawie 41,7 miliarda globalnych streamów na żądanie, według Luminate.
Od końca 2018 roku sprzedaż i aktywność streamingu Queen zostały znacznie zwiększone dzięki filmowi kinowemu „Bohemian Rhapsody”.
Dla porównania, od 1991 roku do końca 2017 roku sprzedaż i aktywność streamingu Queen w Stanach Zjednoczonych wyniosły 25,9 miliona jednostek konsumpcji albumowej, według Luminate. W ciągu trzech lat poprzedzających premierę filmu „Bohemian Rhapsody”, średnia roczna konsumpcja albumów z katalogu Queen wynosiła około 752 000 jednostek. Jednak w 2018 roku, wraz z premierą filmu w listopadzie, liczba jednostek konsumpcji albumowej zespołu skoczyła do 2,074 miliona. W 2019 roku aktywność katalogowa wzrosła do niemal 3,58 miliona jednostek. Na koniec 2023 roku sprzedaż albumów Queen w Stanach Zjednoczonych od 1991 roku wynosi niemal 37,7 miliona jednostek, co stanowi wzrost o 45,5% w porównaniu z 25,9 milionem w 2017 roku.
Według raportów finansowych wspólnej firmy Queen, Queen Productions Limited, zespół zgłosił zysk netto w wysokości 18 milionów funtów przy przychodach niemal 41 milionów funtów za rok zakończony 30 września 2022 roku. Firma zgłosiła również 32,4 miliona funtów zysku brutto i 22,16 miliona funtów po odjęciu kosztów, ale przed podatkami. W poprzednim roku podatkowym firma zgłosiła 13,6 miliona funtów zysku netto przy przychodach w wysokości 39,2 miliona funtów.
Zwykle aktywa muzyczne są przedmiotem handlu na podstawie modeli finansowych zbudowanych w oparciu o średnią wydajność katalogu w trzech ostatnich latach. Handel odbywa się na tzw. udziale netto wytwórni – zysku brutto po odjęciu kosztów produkcji, ale przed kosztami marketingu. W przypadku publikacji handluje się tzw. udziałem netto wydawcy – zyskiem brutto po wypłaceniu tantiem.
Jednak film „Bohemian Rhapsody” przyniósł niesamowite korzyści finansowe, zakłócając średnie, które zwykle są używane do wyceny tych transakcji. Inwestorzy przyglądają się katalogom muzycznym, starając się wyeliminować to, co uważają za jednorazowe spektakularne zdarzenia, takie jak premiera nowego zestawu płytowego; lub w przypadku Queen, odłożenie na bok sprzedaży i aktywności streamingu w bezpośrednim następstwie filmu. Kiedy aktywa muzyczne Queen trafiły na rynek w maju 2023 roku, zainteresowani nabywcy prawdopodobnie analizowali aktywność katalogu od 2020 do 2022 roku, kiedy muzyka zespołu średnio generowała niemal 1,53 miliona jednostek konsumpcji albumowej rocznie. To więcej niż podwójna średnia 752 000 jednostek konsumpcji albumowej, którą zespół osiągnął w trzech latach przed premierą filmu. Mimo że obóz Queen odrzuca 2018 i 2019 rok jako anomalie, prawdopodobnie argumentuje, że film przyciągnął Queen do większej publiczności, a sukces ten będzie kontynuowany. Niemniej jednak potencjalni nabywcy rozważający przejęcie Queen mogą martwić się, że część tej aktywności nadal może wynikać z efektu filmowego blasku. I jeśli tak, to ile zaniku może jeszcze wystąpić, zanim sprzedaż i aktywność streamingu ustabilizują się i staną się przewidywalne?
W sumie, w 2019 roku – roku, w którym finanse zespołu najbardziej ucierpiały z powodu filmu – Queen zgłosił 72,8 miliona funtów przychodu i, po odjęciu kosztów sprzedaży, zysk brutto wynoszący 58,8 miliona funtów. W trzech latach przed premierą filmu, od 2016 do 2018 roku, katalog Queen osiągnął średnio 17,6 miliona funtów – głównie z powodu nietypowo niskiego roku 2016, kiedy przychody wyniosły tylko 12,34 miliona funtów – podczas gdy zysk brutto wynosił średnio 13,5 miliona funtów. Od 2020 do 2022 roku katalog osiągnął średnio przychody w wysokości 40,7 miliona funtów i zyski brutto w wysokości 22,2 miliona funtów.
Prawdopodobnie dane finansowe Queen nie obejmują wszystkich przychodów zespołu. Na przykład, chociaż mogą obejmować tantiemy z publikacji muzycznych wypłacane firmie publikacyjnej zespołu, prawdopodobnie nie obejmują indywidualnych wypłat od globalnych stowarzyszeń licencyjnych, które są wypłacane bezpośrednio autorom. Biorąc to pod uwagę, Billboard szacuje, że roczne przychody z publikacji Queen wynoszą około 17 milionów dolarów rocznie, na podstawie średniej trzech lat od 2020 do 2022 roku. Dla nagrań, Billboard szacuje – również na podstawie trzyletniej średniej – roczny globalny przychód w wysokości około 48 milionów dolarów dla katalogu Queen. Z tej kwoty około 16 milionów dolarów pochodzi z Ameryki Północnej – gdzie źródła mówią, że zespół otrzymuje tantiemy artysty. Dla pozostałych 32 milionów dolarów poza Ameryką Północną, Queen posiada swój katalog. Zakładając, że Queen bierze jedną czwartą przychodów z Ameryki Północnej i trzy czwarte z innych miejsc, zespół zarabiałby około 28 milionów dolarów rocznie z nagrań muzycznych.
W sumie, to około 45 milionów dolarów, które Queen zarabia rocznie z nagrań i publikacji, według szacunków.
Źródła twierdzą, że roczne tantiemy Queen w umowie wynoszą około 50 milionów dolarów, co prawdopodobnie obejmuje również tantiemy z DVD i Blu-Ray Bohemian Rhapsody, sprzedaży gadżetów zespołu oraz przedstawień teatralnych Queen w Wielkiej Brytanii.
Wycenienie katalogu publikacyjnego Queen na mnożniku 25-krotnym dałoby kwotę około 420 milionów dolarów. Nagrań i innych źródeł dochodów na mnożniku 20-krotnym podnieśliby wycenę do 660 milionów dolarów. Dodając do tego inne dochody i prawa do wizerunku, można by osiągnąć wycenę w wysokości 1 miliarda dolarów.
Jednak Queen szuka więcej niż to. I stroma cena 1,2 miliarda dolarów, którą sugerują źródła, może być jednym z powodów, dla których katalog był dostępny tak długo. Teraz jednak wydaje się, że umowa może w końcu być bliska realizacji.
artykuł z Billboard – Eda Christmana
Like this:
Like Loading...